onsdag den 16. december 2009

Svend Aage Madsen - "Utanför"

I novellen Utanför Svend Aage Madsen berättar en pojke om sin barndom och hur hans vänner och han lurar i en familj i grannskapet. Familjen består av en far, en mor, en syster och en äldre bror, Niels Henning. Namn, atmosfären och avsaknaden av tv, dator eller andra moderna instrument, tittar över sina tankar på 50-talet är Svend Aage Madsen ens födda 1939, så den text som verkar vara inspirerad av hans egen uppväxt. Åtgärden sker troligen i Köpenhamn när berättaren hänvisar till Bellevue som "ute på stranden".
Även om familjen inte gör något extraordinärt, samlar fler och fler barn och ungdomar om huset för att hänga med sina liv. De tittar på familjen natten dricka kaffe, prins dela radio annons dotter läxor och faran för spelkort. Så mycket vardagliga sysslor som inte skulle se annorlunda ut än om de planerade sin egen eller någon annans hem. Ändå fortsätter de att lurar, och som det sägs, efter att de fångats på verkliga yrke: "Det var kanske nästan mer spännande." Så det är den spänning som gör det så intressant - rädslan för hugg.

När Niels Henning, den något äldre pojken från familjen, upptäcker dem i mitten av lockbetet i hans fönster, får han barnen att betala en del bönor och låt dem sedan fortsätta. Denna legitimering av deras lureri vilket får dem att tappa intresset för det. Vi ser alltså återigen att det är spännande om möjligheten för hugg, som är avgörande. Intresse bland barnen kommer att sparas av familjeledigheter två små träfönster öppen. Detta resulterar i att barnen kan höra vad de talar om. De fortsätter locka fiske, och Niels Henning fortsätter fundraising.
Vissa vuxna och vuxna hälften är också börjat följa i familjeföretaget. Detta visar att det alltså inte bara var upptåg, men ett gemensamt intresse bland folk lurar i andra människors privatliv.
Berättaren möten dottern i familjen, börjar Anne Grethe, på stranden och att se henne. Han kommer in i huset, men beter sig så klumpigt att Annegrethe inte kommer att se honom. Hon försöker begå självmord, utan en del av Lurs ingriper, men det misslyckas, och när en ny film kommer upp, folk börjar åter att förlora intresset för familjen. Här är ett annat sätt att få passiv och informella underhållning. Men när Anne Grethe återigen kommer att begå självmord, människor samlas kring hennes fönster. "Det är en av de mest spännande jag har upplevt. När hon drog såg verkligen ingenting nytt. Hon kollapsade. Dog på platsen. "Again, utan att det påverkar någon åtgärd, de står och tittar på det, sitter Annegrethe med en pistol och hoppas att det är något nytt och spännande. Och det gör det, går kanon med, och Anne Grethe Drop Dead tillsammans. Berättaren kallar den en av de mest spännande han har sett och inte nämner händelsen på något sätt tragiskt eller ledsen. De ser allt som om det vore en film och känner ingenting, ingenting utan spänning, eftersom Annegrethe dörr. Hela historien, deras relation till familjen rummet som biograf: den publikplats och deras liv och till och med betala pengar för det. Paradoxalt nog kommer att locka fisket sedan också ersättas med en biograf, men, tills det blir så spännande som du behöver för att hänga med familj sysslor igen. Underhållning värde av tomten i lägenheten är först, tydligen inte är ansvarig, är familjen inte göra någonting mer än vanliga vardagliga saker. Ändå är det människorna kommer att fortsätta att följa. Antingen på grund av spänningen med möjlighet för grabs, eller på grund av att det som händer i detta tillfälle är verklig, och allt kan hända. Även Lurer följa allt som familjen gör, och förmodligen vet det bättre än de själva inte blir känslomässigt påverkas när hans dotter dör. De ser inte karaktärerna som verkliga människor, utan mer som något som bara är där för att underhålla.

Jag tror att några av de teman som kommer Svend Aage Madsen tar upp i historien, de ord som avvisande och misslyckande. Vi ser samma sak när vi slår på TV och se nyheter. Trots att 4000 personer har dött i Indonesien, ändrar ingenting för oss, och vi fortsätter som om ingenting hade hänt. Inte för att vi inte tycker det är hemskt att sådant kan hända, men innerst inne känner vi inte längre. Vi ger kanske 100 dollar till en hjälporganisation, men det är mer på grund av vårt dåliga samvete över att ha så mycket mer än andra. Vi ser inte de händelser som verkliga, men mer som en film. "De som drar fönstren var nästan lika stor uppfinning, då började göra filmer prata." Vi ser samma objektivitet berättarens - för honom är det bara en film. Ett nytt fenomen, men det var inte där när historien skrevs 1990, TV-serier som Big Brother, där man faktiskt uppnår exakt samma som Lurs i berättelsen. Passivt observera du några människors beteende 24 timmar om dygnet. Det visar att lureri inte något som begränsas till en om den eller åldersgrupp.
Jag tror att Svend Aage Madsen inställning till detta fenomen är relativt negativ, eftersom han låter en av de planerade dör så småningom. Hon dör inte, emellertid, åtminstone inte direkt, på grund av Lurs. Men de kunde ha ingripit och räddade henne. Detsamma syns i nyheterna när vi ser människor svälter i exemplet. Pakistan. Direkt orsakas av det är inte våra handlingar. Men i vår passivitet, för vi indirekt andra människor omkom.
I själva verket kan man inte uppmana folk att bryta helt med varje dag när de ser på nyheterna, men en slutsats man kan komma med, efter att ha läst den här bloggen är att när du tittar på och vet något, har ni ansvar.