søndag den 20. december 2009

Allmän utbildning

Allmän utbildning, "subst. -N-r,-s. Kunskap om flera viktiga frågor som har allmänt intresse, såsom historia, litteratur och samhälle. "[1] Namnet på allmän utbildning, enligt Nudansk Dictionary. En beteckning som överensstämmer med Christian Alnor's, rektor för Middelfart Gymnasium og HF, dimissionstale från och med år 2002. Enligt kristen Alnor är gymnastiksalen för att skapa den kompetens och utbildning de behöver i livet, inte bara till högre utbildning, men även i andra situationer livet kommer att föra oss in Gymnasium lär oss hur vi bör vara medvetna om att Vi måste veta våra egna begränsningar och ideal. Christian Alnor nämner i sitt tal hur viktigt det är att vi inte bara tänka på vår egen lilla miljön, men också resten av världen. Använda våra röster, kan vi skapa en förståelse för andra, och kan därmed påverka vårt samhälle. Om vi, enligt Christian Alnor, följer tre enkla regler för gymnasiet och HF, kommer vi att få de byggstenar som gör oss normalt bildas: vi måste veta något vi bör kunna något och vi måste vara någonting.

Men det är inte bara skola och andra utbildningsinstitutioner som kan ge oss en allmän utbildning. Våra föräldrar, vänner och omgivning påverkar också vår allmänna kompetens och vad vi tycker är den allmänna utbildningen. Genom vår utbildning lär oss hur man behandlar andra människor. Den allmänna bildningen är därför inte ett övergripande "tak" kan du dra ner över folket. Varje person har sin egen individuella träning, där de utvecklas till att bilda attityder och färdigheter.

I den gamla tiden var det bara de rika som hade möjlighet att gå i skolan, och då bildas. På 1800-talet var det tänkt att det kunde bara bildas i skolan, eftersom bildandet bestod av kultur och historia förståelse. Men idag bildning inte bara för de rika. Även de fattigaste bildats i Danmark i dag. Detta är inte bara att alla har rätt till skola, men också vår samhällets utveckling. Formation är inte längre ett privilegium utan en förväntan. Det eller ännu värre en mycket större betoning på individualitet och självständighet.

Folk från tuffa miljöer, såsom getton, har en annorlunda formation till exempel folk från de rika kommunerna. Deras förebilder har en negativ inverkan på dem och själva miljön kommer också att ha några av de boende att göra saker som många människor tycker fel. Inbrott, överfall och rån är en del av vardagen för familjer som bor i dessa ghetton. Barnen påverkas av sina äldre syskon, som driver runt lite och skapa problem, och de avvanda på vägen till det "normala". Ungdomar går ofta omkring i grupper, dels för att de känner sig starkare. Men den gemenskap och solidaritet med dem i dessa grupper får dem att känna sig starkare. Men det är inte bara i ghetton skapade samhällen. Många GRUPPBILDNING beror också på människors religion och ras. Dessa grupp formationer är inte nödvändigtvis medvilje. De är ganska naturligt, eftersom människors värderingar och attityder. Alla vill vara en del av en gemenskap, men kommer fortfarande att stå ut och vara sin egen. Människan är inte längre tvingas in i någon gemenskap och social nivå som de var förr i världen. Bara för att dina föräldrar har ingen utbildning betyder inte att vi inte ens har möjlighet att få en hög akademisk examen. I Danmark i dag är möjligheten att bryta gamla sociala ramar stor och du har möjlighet att signera sin egen framtid. Men som kristna Alnor också nämner i sin dimissionstale har vår utbildning enormt inflytande på våra värderingar och bildning, och därmed valet är logiskt att vi tar. Man kan till exempel bygga på Naerum gymnasier kärnvärden: högt i tak, ljusa och lära tillsammans. Här kan man tydligt se vilka värden Naerum väktaren High School för elevernas utbildning. Genom studenter "motsättningar och olikheter, lär de, genom samtal, att respektera andras ståndpunkter och kan ge en rättvis debatt. De måste lära sig av dessa konflikter och därmed bildas för att hantera konflikter i verkliga livet. Elever utbildas genom samhället. De lär sig inte bara varandra utan även av gemenskap och solidaritet som bildats i high school. Olika personligheter och attityder påverkar individens syn på världen, och kan påverka en persons egna värderingar. [2]

Allmän utbildning är ett oerhört stort inflytande på vår förståelse av andra kulturer och respektera våra olikheter som människor. Den allmänna bildningen påverkas av allt omkring oss, våra föräldrar, vänner och den miljö vi växer upp i. bildning vår syn på världen och dess innehåll, och denna formation påverkas och som bildats av den mycket samma värld. Inte bara vår nära relation med våra föräldrar, vänner och den miljö vi växer upp i, utan även alla de saker som vi inte omedelbart känner har någon betydelse för oss, liksom andra länder. Dessa länder har också en vision av allmän utbildning, som vid ett tillfälle också påverkar vår syn. Det finns ingen checklista eller exakt svar på vad som allmän utbildning, och det är inte något vi bara lära sig från en dag till en annan, det är en livslång resa som med hjälp av erfarenhet och ett öppet sinne.


[1] Politiken Nudansk Dictionary 1.oplag, 1999 Polis Forlag A / S, s. 45

[2] http://www.nagym.dk/index.php?id=466, läs: 17 februari