søndag den 20. december 2009

Naja Marie Aidt - Babian

- Är du redo att se sanningen? "

Med en novellsamling Babian har Naja Marie Aidt utskrivet av halvfemserlitteraturen och i det nya årtusendet. Dock förblir hennes romaner lika rå och provocerande, men suggestiv, som de alltid har varit. Hennes porträtt av situationer i människors liv, gott och ont, har gjort sin berömda verk, och hon har berikats med en myriad av priser. Slutligen fick hon Nordiska rådets litteraturpris 2008 för bara Baboon [1].

Naja Marie Aidt har varit en central del av den begränsade litteratur som uppstod under 1990-talet, det kallas halvfemserlitteraturen. Men med Baboon hon går in på nya vägar, och i det nya samhället i det 21 talet. Samhället har förändrats radikalt, och till exempel sex och porr gått från att vara censurerade och förbjudna att vara en stor del av vårt dagliga bild, i form av reklam, tv, film och musik. Frågor som skall diskuteras, vilket också återspeglas i framtiden litteratur. Det syns också i babian, där sex spelar en roll i nästan alla de berättelser. Men detta är inte den enda "problemet" diskuteras, barns uppfostran och hur barn behandlas diskuteras också. Detta är exempelvis fallet med Torben och Maria.

Torben och Maria är den femte boken i babian. Historien handlar om Maria och hennes son, Torben, som hon har med sitt ex, Mount. Första dagen i historien är en vanlig dag för Maria och Torben. De har en middag med Bear, och väntar på honom, de går runt på gågatan. När Bear framväxande slutligen ut på DSB restaurangen. De börjar diskutera berget och är djupt splittrat. Slutar med Maria återvänder hem med Torben, medan Bear är hem till berget för att köpa hasch. Det finns nu ett språng i tid och det är Torbens två-årsdag. Björnen har en födelsedagspresent från berget: en snö jordklotet och Torben är verkligen glada över det. Maria kanske inte gillar principen om berget har köpt en present till Torben, och därför har hon kastar bollen genom fönstret.

Det är svårt att avgöra vem berättaren är Torben och Mary, det är en blandning av berättare och berget. När berget är talande, visar han en stor grad av kontroll över Maria och Torben, även om han inte är en del av deras liv mer. "Jag vet så mycket om dig nu. Och oroa dig inte om Torben. Jag bryr mig inte. Han är inget speciellt. Jag tror aldrig att han är min. Ty han är din, Maria. "[2] Citatet betonar inte bara hur berget observera Maria från distans, men också hur han avsäger sig allt ansvar för att deras gemensamma Sun Maria fick Torben redan när hon var 17 år, och man kan tydligt märka på hennes föräldraskap tekniker att hon är ung. I övrigt saknade hon stöd i form av en man. Maria föreslår Torben och ofta lämnar sin frustration gå längre än honom. Hon både tikar och sparka honom och slog honom på vägen även mentalt. Hemlighet, är Torben ett moln person, men när de andra barnen på dagis kommer för nära han kommer att vara aggressiv och strejk. Detta kan tyda på att Torben växa upp och bli lika Marias moder, Maria själv, så våldsam av ren maktlöshet. När människor kommer för nära reagera både Torben och Maria med fysiskt våld i ren desperation över att inte kunna hantera situationen på andra sätt. Det är tydligt när Maria har detta våldsamma typen av uppfostran, från sin mor: "Du måste slå honom i röven, så han inte kommer att ha varumärken", säger hennes mamma. "Annars får du daghemmet i nacken." [3] Detta citat får oss att undra om Maria även varit häftigt behandlas som ett barn. När Maria kastar glaskulan, visar gåva från berget, ut genom fönstret att hon inte vill ha kontakt med berget mer. Han har svikit henne, precis som hon var verkligen som ett barn. De säger att de första åren i ett barns liv, har enorm betydelse för hur barnet utvecklas genom livet. Om Maria som ett barn till och med föreslagits som förklarar varför hon anser att det är rätt att vara våldsam mot Torben. En annan orsak kan vara att Torben är den enda förbindelsen hon har återvänt till berget. Hon är arg på berget och därmed lämnar sin frustration utöver Torben. Även Maria avvisar berg åtgärder, har hon fortfarande en stor längtan efter vad hon hade tidigare. "Vi gick upp och ner på gågatan i timmar. Och jag hade nulre håret medan du sitter med ryggen mot min mage på bänken ned vid fontänen "[4] Detta talar berget på hans och Marias förhållande när de fortfarande var tillsammans. Mount förklarar senare att han har inga problem med att de inte är tillsammans längre, har de haft sin tid tillsammans. Men Maria har ett behov av dessa tider och det förtroende den skapades. Detta är redan synligt i början av berättelsen när hon går ner på gågatan och sitter på exakt samma bänken vid fontänen, tillsammans med Torben. Och på detta sätt hon skapar, som tidigare nämnts, en anslutning till bergen och deras tid tillsammans genom Torben. Analysera Mon Montagne ord att tala om det visar sig att han också är medveten om Marias situation: "Du går i ringen, Maria, och det roar mig att följa dig: fotgängare, ilska, slyna ..." [5] Berget är här hänvisar till hur Mary, sant att bilda, ta en promenad ner på gågatan och sedan blir arg på sin situation. Dessa frustrationer följt av våld mot Torben, och så fortsätter det dag efter dag. Men det är inte bara Marias liv går i cirklar, även våld är vanligt förekommande i familjen går i cirklar.

Babian är en väckarklocka för oss alla danskar. Novelettes behandlar teman som lust, otrohet, våld mot barn och flirta med homosexualitet. Alla berättelser uppvisar några av de fulaste sidorna av den mänskliga naturen. På grund av detta direkt, provocerande och råa sätt Naja Marie Aidt ger situationen är läsaren bara medveten om att det är något fel i det samhälle vi lever i. Vi tvingas som läsare att se den bittra sanningen i vårt samtida ögon. Detta sätt ligger Naja Marie Aidt upp till en fördjupad diskussion om vårt samhälle och den radikala tur som har vidtagits. Det finns säkert flera priser till Naja Marie Aidt i framtiden för henne direkt stilistisk och ärlighet om vårt samhälle.


[1] http://www.esbbib.dk/fokus_paa_/litteratur/tidligere_anmeldelser/naja_marie_aidt_faar_nordisk_raads_litteraturpris

[2] Baboon av Naja Marie Aidt, Gyldendal 2006 s. 67 L.13-16

[3] Baboon av Naja Marie Aidt, Gyldendal 2006 s. 65 L.23-25

[4] Baboon av Naja Marie Aidt, Gyldendal 2006 s. 67 L.6-9

[5] Baboon av Naja Marie Aidt, Gyldendal 2006 s. 67 L.22-23