lørdag den 21. august 2010

Naturen i Design

Om vi tittar på ett sådant område som en bit orörd skog, kan alla komma överens om (om de inte tror att en jätte spaghetti monster skapade jorden) att allt som sker är på grund av evolution. Anledningen till att träden inte är en tjugo centimeter hög, och ekorrar är inte neon gröna är att under miljontals år, på grund av det naturliga urvalet, ganska träff vad som kan vara det optimala. Om en ekorre föddes med en glödande neon grön färg, skulle den inte kunna gömma sig från rovdjur snabbt ätas, har inga barn och de självlysande egendom skulle stanna där.
Men är evolution och naturligt urval inte också någon annanstans än i orörd natur? Till exempel i design. Säga att jag gjorde en mugg. När jag gör en mugg, ägnar jag mycket av den erfarenhet jag redan har att bedöma mugg, vilket är ergonomiskt bra att hålla i handen - rätt volym, etc., etc. Den erfarenhet jag har i huvudsak från andra muggarna jag har haft eller kanske bara ett jag sett i ett bok. Jag vet att du kan få inspiration från många andra ställen än någon annan mugg, utan till tankeexperiment att arbeta, måste du förmodligen att skära kanterna extra knapert, och andra cuper annars i de flesta fall vara en stor inspirationskälla. Låt oss därför säga att min redesigned cup kommer att vara summan av alla de goda egenskaper som smittkoppor, som har korsat min väg har. Om min kopp hamnar som uppfyller kriterierna som gör det en god kopp, kommer det förmodligen bli en framgång. Så det kommer att produceras i stora mängder och det kommer att komma i böcker, Internet etc. Detta sätt, många människor lär sig denna bägare att veta, och vissa av dem kan vara designers som konstruerar en andra kopp som tar vissa delar ur min kopp. Om min kopp befinns inte att fungera och blir en flopp, kommer det inte framställts i särskilt stora mängder, inte komma i böcker och på Internet och kommer som neon grön ekorre inte genomföra sina egenskaper vidare.
Så man kan säga att det naturliga urvalet också gäller design. Om vi som människor och kultur som en del av naturen, som kanske skulle fungera sparas. I detta fall är alla bland människor, vilket ju också "natur", kan förklaras med naturligt urval. Men många ser detta klyfta mellan natur och kultur, droppar det oss kanske inte kom naturligt till denna slutsats.