fredag den 9. oktober 2009

Analys av "Populärmusik från Vittula"

Introduktion till boken: 

Boken börjar i ett berg i Nepal, där Matti som vuxen börjar berätta om sin barndom: 

I Sverige, upp nära gränsen till Finland, levande pojkarna Matti och Niila. De möter varandra på en lekplats, som små barn, och blir genast vänner. De är av en slump, tillsammans med ett gäng tyska turister ut och flyga. De hamnar i Frankfurt. Det är början på en hel del episoder de två tillsammans upplever. Vi hör om: möte med en pastor från Kongo, där Niila äntligen har använt sina kunskaper i esperanto, bästa mors död och begravning, sittande med rockmusik som leder till ett liv fyllt med musik och uppträdanden. Vi ställs inför olika existenser Society: Den tyska författaren, skånska musiklärare, ryska transvestit, som är områdets shaman. Vi besöker bastur, bröllop och dricka. Vi hör om Mattis mötet med kvinnor. 

Berättelsen slutar när Matti tror att pojkarna har vuxit upp. 

Epilog rundor av boken genom att berätta Niila är död. 

  

Area 

  

Vittula eller Vittulajänkkä vilket betyder fitta mosse (en hyllning till kvinnlig fertilitet, eftersom det föds ovanligt många barn i området), är ett kvarter i den lilla norra svenska staden Palaja. Den ligger vid Tornedalselven nära polcirkeln, på gränsen till Finland. Norra Sverige har ett hårt klimat, under hela vintern ser vi nästan ingen sol, men det är sol hela sommaren. Detta avspeglas i människors beteende, "Vi är mycket tyst och långsamt på vintern. Men under våren kommer vi att vara mycket aktiv rusa ut på skidor, flög omkring med skoter och föreslår luckor över isen att fiska "(bilaga 1). 

Området är befolkat av finnar, samer, tornedalsfinner och svenskar. I Pajala är kommunister, alkohol, skogsarbetare och kristna som huvudsakligen hör till den kristna sekten "læstadianerne" som predikar avhållsamhet och puritanism. Som gammal predikant læstadiansk frågade om hur han skulle beskriva att tro att han har svarat att det är som man går uppför en livstid. Belöningen kommer när du dör, kan du sitta på Guds gyllene bagage bagare och rulla ner i all evighet. 

Industrialiseringen har gått över området och därför går otroligt snabbt sätt är stensatt och symboliserar början på ett nytt modernt samhälle. Plötsligt utvecklingen mycket starkt: elektrisk bastu, rockmusik, racing cyklar, tvättmaskiner och tv-apparater. Den snabba omvandlingen gör radikala motsättningar mellan generationerna. Många äldre människor ser det som "knapsu" (hona-liknande) i södra Sverige sådana laster. 

Det är i detta samhälle de två pojkarna Niila och Matti växer upp. 

  

Matti växer upp i ett typiskt borgarhem i Pajala. Hans mamma är hemmafru och pappa arbetar med en form av manuellt arbete (som alla män i området). Som barn tänker Matti mycket av världen utanför Pajala, och han slutar som också, av en slump, på en flygplats i Frankfurt. När han hör en singel med Elvis på sin systers skivspelare, är han också upptagen med musik. Och han och Niila agerar i skolan med uppspelning, och producerar, efter ett möte med en Skåne musiklärare, ett band. Han är helt och hållet en mycket kreativ person. 

  

Niila är en mycket tystlåten pojke vars barndom präglas av våld och tystnad. Tilgængel är han en god lyssnare. Familjen lever väl upp till ange typ av Vittula antalet barn är hög. Big Brothers och småbarn är det nog! Familjen lever på älg jakt och skogsbruk - det är hårt fysiskt arbete. Hennes mamma är hemmafru. Mormor har en stor roll i familjen, och utöva sin död læstedianisme. Far, Isaac, familjens patriark, praxis hård fysisk bestraffning av barn lådor, som de alltid gör. Det kommer att bli för mycket för Niila och hans bröder, som en dag tikar far halvt till döds. Detta orsakar roller i familjen förändras, plötsligt, risken för depression och familjen, äldste sonen. Niila är blyg och enligt många, en "knapsu". Som enda bandet i pris Niila musik, reser han från Vittula och du får uppfattningen att han lever en musikers liv runt om i Europa. 

  

Musik 

  

Det första avsnittet som jag kommer att beröra mig, är när Matti höra ett album för första gången. Detta händer medan ångan trumman rullar genom staden för att bestryka vägarna med asfalt. "Och nu grusvägen bort, nu kröntes med blank, svart asfalt. Fattigdom ska ha en svart skinnjacka. Det var framtiden som var långt ute så slät som en kind. Det fanns barn bilresa från välstånd och teknik på sina nya cyklar. "(Sidan 12 i mitten) asfalt symboliserar utvecklingen av samhället, på ett personligt plan symboliserar vinyl Mattis begynnande intresse för världen" Det var framtiden. Det var det. Musiken var som vejmaskinernes åska: en ändlös skådespel, som slutade horisonten lila soluppgången. "(Sid 14 överst). 

  

Eftersom Niila får en Beatles album från sina amerikanska kusiner, är vi återigen fram för pojkarnas entusiasm för kulturen i omvärlden representerar. A Bang! Åska slog till. En tunna med krut futtede och fick utrymme att explodera. Syre försvunnit och vi kastades in i väggen och mast upp på tapeten, medan huset virvlade runt i rasande fart ... Rock 'n'Roll musik. Beatles. "(Side75 neders till 76 överst). 

  

Några år senare pojkarna är fortfarande upptagna med musiken, och nu ser de möjligheten att få flickornas uppmärksamhet. De har skapat træinstrumenter och utför för klassen med en uppspelning version av Jailhouse Rock. "Det ringde på, och eleverna satte sig till skrivbord. Niila klamrade sig fast masonit-spade och sedan panik ut. Den satt pojkarna och kastade med suddgummin, även innan vi började. Jag tog tag hopprep och tänker på döden. "Nu följer en noggrann och humoristisk beskrivning av konserten, som, trots farhågorna bli relativt framgångsrik. Då flickorna börjar klappa "och veckorna efter visar att musik har fört dem närmare till det motsatta könet. 

  

Efter några år att bilda och Matti och Niila två andra pojkar, med hjälp av en skånsk musiklärare, ett riktigt band. De kommer att visas på en morgonsamling i skolan. Under de tre första försöken att spela många går helt på tok, och alla fyra spela något annorlunda. Men mirakulöst allting går upp i en högre enhet fjärde gången, och de får även en applåder. 

  

I fittan mosse är inte uppmanas att ta itu med litteratur och musik (inte en musiker eller kyrkomusik). Det är därför exogena slagprovningar, som inspirerar pojkarna. Hela sin barndom, ser vi att intresset för ämnet växer. Musiken är en bild av uppror på deras dröm att leva i ett mer civiliserat samhälle. De får hjälp av människor som symboliserar staden: Fætrene från Amerika, från lärare till reserv (som i geografi hours've hittats är mycket större och viktigare än norra Sverige). "Att vara en konstnär i detta samhälle är ohörda och osynliga, för" i Tornedalen kreativitet har alltid varit mest om överlevnad. Därför finns det inte mycket förståelse för pojkar eftersom de är starkt påverkade av Elvis och Beatles, beslutar de att bilda ett rockband ."".( Pajala röst, nästan sista sidan 5) 

  

När man läser boken kan man lära sig att bara Niila och Matti ändra särskilt mycket, medan deras jämnåriga stå fast vid sina fäder och förfäder: vi dricker och kan inte bli förtrollad av rockmusik. 


Cauldron 

I Pajala är en förbjuden byggnad, som vaktas av utseendet skolebetjent. Liksom alla pojkar runt ålder årtionde är Matti dras till det förbjudna. En dag, han vågar sig in i mörkret, och upptäcker för sent att polisen är efter honom. Han gömmer sig i ett järn kittel. "Jag var inne i henne, var jag på huk i hennes runda mage i fosterställning. Jag försökte resa mig upp, men sprang huvudet ... fängelse. " 

Vattenkokaren är av Matti, jämfört med en tom, tjock och fet hemmafru. Han försvinner in i henne och kan inte komma ut. Berättelsen du mening är han fängslad under många år. Han är hennes foster. När han hoppar på grund av bristande utrymme bultarna håller pannan tillsammans, är han återföds. Han springer ut på vägen och ser fyra män ligga vilande i de obelagda vägkorsningar. När han får veta en är sig själv han lägger sig ner bredvid honom. "Jag börjar vänta. De skulle förmodligen vakna. "Scenen upprepas i romanens slut, där vi får veta att de blivit vuxna. Så det var att de väntade på. Att få tiden att gå, och sedan välja en av de fyra vägar, och ta bort från Pajala. 

  

Race 

Som Matti när pubertet känner faran att det är dags för en människa att man prata. Här kan man förledas att tro att samtalet skulle handla om bin och blommor. Men det är mycket viktigare saker i Pajala. Race! Han har några oäkta kusiner i området, måste han hålla sig undan för att undvika indalv. Två familj grenar är deras fiender, eftersom vissa episoder i början av 1900 - talet. Dem han måste akta sig för, och om det finns en möjlighet att: hämnd. Race svagheter: Drunken våld som biverkningar och faror av olycklig kärlek som familjen kan leda till schizofreni. Mentala störningar kan också uppstå funderingar "Gud och döden och livets mening var allt livshotande problem för en ung, sårbar sinnen." (S. 187) Det var farligt att läsa böcker "En kall och ett par dagar i sängen. En vacker bok jackor hade väckt deras nyfikenhet. Plötsligt var olämpliga föddes. En bok ledde det andra med honom. Och den tredje och fjädrar som en del av en kedja som ledde rakt ner i sinnessjukdom, evig natt. "(S. 187). 

Denna episod visar att utvecklingen sker i ryck det tornedalske gemenskap. Man är antingen en pojke eller man. Många viktiga frågor hålls dolda från dem tills de är 12-13 år, här presenteras för släktskap, eftersom det är viktigast i Tornedalen. 

  

Faderns monolog slutar med "och jag var inte längre ett barn, accepterade hans far här att Matti är på väg in i vuxenlivet. 

  

Flickor / kvinnor 

Vi delar i pojkarnas intresse för flickor som Niila och Matti är sju år. När Hand Labor skolan under den senaste timmen är över är det två pojkar i bakhåll och iaktta den 16-17årige flickor "som de faktiskt hade ett visst intresse redan som sju. Calling värmen är helt fel det var ganska krampaktig längtan. Jag skulle ha kysst dem, varit nära dem och krypa in i dem som en liten kattunge. "(Sidan 55). Här är intresset inte är sexuell men pojkarna ser flickorna som spännande och ouppnåelig. 

  

Senare presenterade vi en ny konfentration Mattis systers vänner att besöka och pojkarna kom in i mitt rum. "De hade bröst i trånga tröjor. Svarta målade ögon. De tittade på mig och Niila - små, snotvalpene - och försökte få oss att rodna. De frågade om vi hade tjejer. Om oss hade kysst någon. De berättade vad de gjorde med tungan. Det var ganska äckligt. Det var nästan varmt, även om det fanns en latent period och knappt visste vad man ska med det motsatta könet. "Page 80) Här är ogift intresse ändrat karaktär, var det naturligt. Som en av flickorna kyssa Matti han känner sig lycklig och mer vuxen. Niila hade också en del av avsnittet visar honom Matti därför hur hon gjorde. "Så jag lutade mig fram och kysste hans fot salter Boy" (sidan 81). Denna episod band de två pojkarna tillsammans och de båda känner sig mer vuxen. 

  

Nästa episod Matti har med kvinnor på ett bröllop där det dricks våldsamt. En vuxen finska kvinnan förför honom och han har, påverkad av alkohol, hans första sexuella erfarenhet. 

  

Den sista tjejen jag ska nämna möten Matti på konserten i Folkets hus. Hon har palæstinensertørklede och utgör en del av ungdomspolitiken uppror. De följde bilen till Pajala - hon bär massor städer, äventyr och framtiden. Det är den första kvinnan Matti verkligen vill ha en relation med, "Jag ville röra vid henne, kyssa." (S. 220). Hon är erfaren och hon förför honom, vilket han är mycket nöjd. Efter möten med byxorna ner på hälarna, få en skog samma hustru förde honom tillbaka ner på jorden "mycket väsen för ingenting", sade hon leende "(side225). Vad var så speciellt för honom att vara i detta samhälle helt försumbara gjort. Flickan försvinner och Matti när det inte att gå. Detta visar att han måste vara i bondesamhället tills ett nytt tillfälle presenterar sig själv. Han är inte redo att gå ut i stora världen. 

  

Det är en utveckling av episoder har att göra med kvinnor. Som väl är verkligen en mycket naturlig utveckling. Först beundrade han dem på avstånd, senare kommer han att vilja ha en relation med dem. Han kommer inte att erfarenhet av boken här. 

  

Druk 

Dricka är en stor del av den traditionen. Du dricker inte prata, men de dricker sig helt medvetslös för att markera kroppen. Drinking scener skildras som positiv, "det är ett sätt att använda kroppen, säger: Nu är vi inte, nu talar vi inte, nu ska vi dricka." (Pajala röst s. 7) Fokuseringen på kroppen arbete inom kultur, inte lastning och icke modern musik. Men Matti och Niila och de andra pojkarna i bandet är annorlunda. Eftersom bandet har Mattis farfars födelsedag som urartat till en otrolig dryck fest där de lämnade fyra berusade och medvetslösa män på golvet, de går hem längs asfaltvägen. De drar ner. Detta visar att det har skett en utveckling: det traditionella, konservativa dryckeskultur som utgör männen satt i förhållande till modern, som bandet visar att tillhöra genom att placera sig på den nya asfalterade vägen, varifrån deras värld ska gå. De gamla skulle ha lagt ner på jorden / naturen. Asfalterad väg är en symbol för utveckling.